دیدگاه و قوانین شرعی اسلام در مورد عمل خودارضائی:   از نظر اسلام خودارضائی (استمناء) یکی از گناهان کبیره به حساب می آید. مطمئناً هر آنچه از نظر اسلام نقض شده باشد از نظر جسمانی یا روحی برای انسان مضر بوده و هست، کما این که امروزه علم پزشکی و روانشناسی به این مهم دست یافته که اعتیاد به خودارضائی یک عمل ویرانگر می باشد. از نظر اسلام هر نوع رابطه جنسی فقط و فقط مابین زوجین تعریف شده که باز هم امروزه ثابت شده افرادی که رابطه جنسی را با افراد مختلف تجربه کرده اند در زندگی زناشوئی خود در این زمینه دچار مشکل های جدّی شده تا جایی که زندگی مشترک آنها به جدایی ختم گشته است. در ضمن هیچ یک از آسیب های پیش گفته، به اهمیّت آسیب های معنوی نیست؛ زیرا آسیب های معنوی، جان و دل و به عبارت دیگر کنه حقیقت وجود آدمی را تباه می‏ سازد. خودارضائی از نظر دین یک گناه است و به تعبیر قرآن زنگار بر دل می‏ نهد: »کَلاَّ بَلْ رانَ عَلی‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ«، »چنین مباد! بلکه اعمال (ناشایست) دل های آنان را زنگار زده است«.مطففین (83)، آیه 24 زنگ یا زنگار در اشیای مادی، همان چیزی است که روی فلزّات و اشیای قیمتی می‏ نشیند و معمولاً نشانه پوسیدن و از بین رفتنِ شفّافیّت و درخشندگی آن و در نهایت ضایع شدن و از بین رفتن آن است. علاّمه طباطبایی در تفسیر المیزان ‏می‏ فرماید: از آیه شریفه سه نکته استفاده می‏ شود: .1اعمال زشت، نقش و صورتی به نفس و روح انسان می‏ دهند؛ .2این نقش و صورت خاص، مانع آن است که نفس آدمی حق و حقیقت را درک کند؛ .3نفس آدمی به حسب طبع اوّلیه‏ اش صفا و جلایی دارد که با داشتن آن، حق را آن طور که هست درک می‏کند. بقیه در ادامه ی مطلب هم چنین آسیب های معنوی جهان گذران را در می‏ نوردد و اگر اصلاح نگردد، حیات جاودان آدمی را در معرض تباهی و شوربختی قرار می‏ دهد. پس عمل خود ارضائی هم که به نوعی یک رابطه جنسی یک طرفه می باشد، گذشته از این که گناه کبیره محسوب می شود، بسیار بسیار مخرّب می باشد. هم چنین خداوند در قرآن کریم می فرماید: »هر کس راهی، غیر از همسر و کنیزش، (جهت بهره گیری جنسی) طلب کند، از تجاوز کاران است«. یعنی از حکم الهی و انسانی تجاوز کرده است. به نظر تمام فقها هر عملی به غیر از راه شرعی (ازدواج) که موجب شود منی از انسان خارج شود حرام قطعی و جزء گناهان کبیره است و هیچ عذری هم موجب جواز این عمل نمی شود. به نظر علمای علم اخلاق، این عمل یکی از بزرگترین موانع رشد و تعالی انسان است به طوری که بزرگان علم اخلاق نظیر مرحوم سیّد عبدالله شبر می گوید :»وقتی آلت مرد حرکت می کند دو سوم عقل او زایل می شود.« در کتاب قضاوت های امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) آمده است: مردی را که استمناء کرده بود، نزد امیرالمؤمنین (علیه اسلام) آوردند. آن حضرت چنان بر دستش کوفت که دستش قرمز شده و آنگاه از بیت المال به او زن داد. از کتاب گناهان کبیره نکاتی را در این جا یاد آور می شوم: هر  کس با دستش یا عضو دیگرش استمناء کند، باید تعزیر شود. چون کار حرامی بلکه کبیره ای را مرتکب شده است. چنانچه از حضرت صادق ( علیه السّلام ) حکم آن می پرسند. آن حضرت می فرماید: گناه بزرگی است که خداوند در قرآن مجید از آن نهی فرموده است و استمناء کننده مثل این است که با خودش نکاح کرده و اگر کسی را که چنین کاری می کند، بشناسم، با او هم خوراک نخواهم شد. از امام ( علیه السّلام ) حکم استمناء را می پرسند،درپاسخ فرمود: از گناهان بزرگ و بسیار زشت است. حضرت صادق (علیه السّلام ) می فرماید: »سه دسته اند که خداوند با ایشان سخن نمی گوید و به نظر رحمت به ایشان نمی نگرد و پاکشان نفرموده و برایشان عذاب دردناکی است؛ کسی که موی سفیدش را بکند (تا نمایش دهد که جوان است)و کسی که به وسیله عضو خودش شهوتش را خارج کند و کسی که با او لواط کرده شود.« رسول خدا (صل الله علیه و آل و سلّم) می فرماید: »هر کس که با دست شهوتش را بیرون کند ملعون است«. خداوند دوست دارد، بندگانش از گناهان خود دور شوند و به سوی خوبی روی آورند. بنابراین آن آیات و روایاتی که در اوّل مطلب ذکر شد، یقیناً شامل کسانی که توبه کنند و تصمییم به ترک بگیرند، نخواهد شد. دنیا امروز می گوید: خوب بخور، در هیچ امری افراط نکن، قوی باش تا بیمار نشوی. ولی معتادین به خودارضائی، چون اشتهای خوب خوردن ندارند و در امور جنسی آن هم از راه غیر طبیعی افراط می کنند، ناچار ضعیف اند. خودارضائی و استمناءاز نگاه دانشمندان و محقّقان: »کانت«معتقد است ؛ هیچ چیز به اندازه کام گرفتن از خود، ذهن و جسم را ضعیف نمی‌کند و این نوع شهوت رانی به کلّی با طبیعت آدمی مغایر(مخالف) است...باید این موضوع را با همه ی زشتی‌اش پیش روی جوان قرار داده و بگوییم که به این طریق از تولید مثل خواهد افتاد و یادآور شویم که این عادت زشت بیش از هر چیز دیگری قدرت جسمی‌اش را تباه خواهد کرد؛ با این کار سبب پیری زودرس خویش شده و عقلش واقعاً ضعیف خواهد شد. »کینزی«یکی دیگر از محقّقان که سالیان دراز به تحقیق درباره مسایل جنسی پرداخته، می‌نویسد: مشکل است تصوّر کرد چیزی بهتر از این عمل بتواند به طور مدام به شخصیّت فرد لطمه بزند. وی در مورد زنان مبتلا معتقد است: هیچ نوع فعالیت جنسی دیگر مثل این عمل ناراحتی و نگرانی خاطر زنان را فراهم نمی‌سازد. مشاهدات دکتر»هوچین سون«ثابت می کند: »عموم ناراحتی‌های مربوط به دستگاه تناسلی از آثار »استمناء«و ناراحتی‌های شبکیّه چشم و مشیمیّه از آن سرچشمه می‌گیرد.« نویسنده مزبور تصریح می کند: »اشخاصی که به این عادت مذموم مبتلا هستند به محض گرفتاری به یکی از بیماری‌های وخیم به آسانی نمی‌توانند گریبان خود را از چنگال مرگ نجات دهند.« »هوفمان«می‌گوید: جوانی را دیدم که از پانزده سالگی گرفتار این اعتیاد شده بود و تا سن 22 سالگی آن را ادامه داده بود. او چنان دچار ضعف قوای جسمانی گردید که هنگامی که می‌خواست کتابی را بخواند چشم‌هایش سیاهی رفته، سرش درد می‌گرفت، حالتی شبیه سرسام به او دست داده بود، مانند افراد مست دچار سر گیچه شده بود، حدقه‌های چشم او بیش از حد معمولی گشاد و باز شده و در قعر چشم‌های خود درد شدیدی احساس می‌کرد. پس استمناء (جلق)و استشهاء هم از نظر شرعی و هم از نظر عرفی و به طور خلاصه من جمع الجهات، حرام و ناپسند است.